Sätena i en bil utsätts dagligen för slitage och användning, framförallt förarstolen som ofta är den som blir sliten först. Skinnsäten har ju den stora fördelen jämfört med tygklädsel att dom är enkla att torka av mellan varven. I sömmarna på säten och ryggstöd samlas det gärna smuts, som med tiden nöter hål på materialet. Efter rengöring av lädersäten är det alltid viktigt att smörja in med något skyddande medel för att smuts och fett inte ska fastna direkt igen. På en tygklädsel kan det även vara en klok idé att köra en textiltvätt för att skölja igenom tyget med vatten och på det viset få med sig djup smuts upp.
Jag blir lika förvånad varje gång jag använder maskinen över hur mycket smuts det finns i ett vanligt säte redan efter några års användning.
Keramiska lacksydd är något som på senare år blivit väldigt polulärt bland bilvårds entusiaster men även vanligt folk som inte kan eller ha möjligheten att regelbundet tvätta av sin bil
Här är det först och främst viktigt att poängtera att ett keramiskt lacksydd gör en bil underhållsfri, utan det kommer fortsatt att fastna flygrost, asfaltsprickar och annan smuts, men i betydligt mindre utrsträckning. Ofta klarar man sig med att tvätta bilen med en alkalisk avfettning och i samband med däckskiftet köra en lyxigare tvätt med kallavfettning.
Den produkt jag valt att jobba med är NordicSilox från välända Smartab och har en beständighet på upp till 8 år, eller 24 tusen mil. Detta beror givetvis på hur och med vilka produkter man tvättar sin bil med.
Med tiden blir alla bilar repiga, hur mycket och hur djupa beror mycket på hur man sköter om sin bil.
Tack och lov går lacken på en bil att polera. Alla repor kanske inte försvinner då dom är för djupa.
Men man ska också komma ihåg att klarlacken på en bil är begränsad och vid varje polering så avlägsnar man klarlack, som på sikt kan ta slut, och då krävs det omlack av den specifika ytan.
Därför kan det ibland vara vettigt att istället för att polera bort varenda liten repa eller märke att istället nöja sig med att vissa repor finns kvar, men med avrundade kanter och därmed blir mindre synliga. Det är ofta en klok idé att genomföra en polering innan man t.ex. lägger ett keramiskt lacksydd som är en väldigt kostsam process att polera bort för att man efter en tid stör sig på några repor som hade kunnat gå och polera bort i ett tidigare skede.
Att få en 2:a på besiktning för dåliga strålkastare har nog många med äldre bilar råkat ut för.
Detta är helt normalt och något som kommer med åren. Det som händer är helt enkelt att UV-skyddet i plasten till slut smälter och försvinner efter många år med varma och kalla perioder varvat med slask och salt. Ibland kan det räcka med en grövre rubbing för att få bilen att gå igenom besiktning, men snart kommer dom se matta och tråkiga ut igen.
Det man då kan göra är att helt enkelt våtslipa bort allt dött material och gå upp i grovhet från 800 korn till 2000-3000 följt av en polering samt en försegling som ger ett nytt UV-skydd
Copyright © Alla rättigheter förbehållna